Atak takımın vurucusu (batter) elinde Beyzbol sopasıyla beklerken, defans takımının atıcısı (pitcher) elinde top ile sekil-1 deki resimde 1 numaralı bölüm de yerini alır. Atıcı (pitcher) amaç olarak tam karşısında yer alan vurucuya (batter) topa vurdurmamak için atışlar yapar.
Vurucu (batter) ise kendisine doğru atılan toplara elindeki Beyzbol sopasıyla vurmaya çalışır. Oyun temel olarak bu 2 harekete dayanır. Atıcı (pitcher) elindeki topu karşı takımın vurucusuna doğru fırlatmış olduğu toğu belirlenen ölçü ve kurallar içerisinde atmak zorundadır. Attığı topun sayı olabilmesi için bir bölgeye denk gelmesi gerekmektedir. Bu bölgeye strike bölgesi (strike zone) deniliyor. Bu bölge yaklaşık olarak vurucunun göğüs hizası ile dizleri arasında kalan bir alandır. Atıcı (pitcher) atmış olduğu topları bu alana denk getirmek zorundadır. Aksi takdirde yapmış olduğu atış geçersiz sayılacak (strike out) ve tekrardan atmak zorunda kalacaktır.
Atıcı tarafından atılan topu strike bölgesinde kurala uygun olarak vurulduğuna, atıcı tarafından atılan topun kurala uygun olarak atıldığını tutucunun hemen arkasında bulunan Plaka Hakemi gözlemler ve karar verir.
Atıcı topu yollar ve top strike bölgesine denk gelmez ise atış tekrarlanır. Atışın tekrarlanması için vurucunun hamle yapmaması gerekmektedir. Burada vurucunun dikkati çok önemlidir. Atıcının atmış olduğu top strike bölgesine denk gelmez ancak vurucu topa karşı hamle yaparsa atış geçerli, vurucu ise ıskalamış sayılır.
Atıcı bir vurucuya toplam olarak 3 kere top atar. Bu atışların hepsi strike bölgesine denk gelirse ve vurucuda ıskalamış ise (strike) o vurucu oyun dışına (out) alınır. Kısaca 3 strike 1 out olur.
Defans yapan takım ne zaman atak olur?
Atak yapan takım 3 kere out olması durumunda yani 3 adet atıcının da (batter) oyun dışı kalması halinde o takımın hücum yapma şansı biter. Atak yapan takım bu sefer defans takımı olarak sahada yerini alır, yapan takım ise atak yapan takım pozisyonuna geçer ve home base diye adlandırılan bölümde vurucusu ile yerini alır.
VURUŞ
Vurucunun isabet ettirdiği top faul bölgesine düşerse yapılan atış geçersiz sayılarak ve ıska (strike) hanesine 1 sayı eklenir. Vurucu yine isabet ettirdiği top ön bölgedeki kaleci yada dış sah oyuncuları tarafından havada tutulursa yine başarısız bir atış yapmış olur.
Vurucunun vurduğu top herhangi bir kaleci yada dış saha oyuncusu tarafından havada yakalanmaz ve geçerli bir bölgeye düşerse kurallara uygun bir atış olmuş olur ve vuruşu yapan kişi elindeki sopayı atarak home base den 1. kaleye doğru koşmaya başlar. Burada mantık tamamen köşe kapmaca oyununda ki gibidir. Vuruş yapan adam koşucu pozisyonuna geçer.
Vurucu vuruştan sonra home base den çıkarak 4 kaleyi de geçerek tekrar home base’ye dönerse bir puan almış olur. Eğer takım arkadaşlarından o esnada diğer kalelerde de oyuncu var ise onlarda home base’ye doğru koşar ve her kişi için haneye bir puan işlenir.
Ancak defans takım oyuncuları vurulan topu iç yada dış sahada topu yakalaması halinde atak takım için zor zaman başlamış olur. Defans oyuncusu kalelerin önünü kesmek yada atak pozisyonunda olan koşucunun önünü kesmek için defans oyuncularından birine dokunan topu ulaşmak istediği kaledeki defans oyuncusuna ulaştırarak koşucuyu diskalifiye eder.
Örneğin vurucu 1. kaleye doğru koşar ve defans oyuncularından önce o kalede bulunan beyaz süngere dokunursa o kaleyi kapmış olur. Ancak defans topu kaleye koşucudan önce gelirse açıkta kalarak oyun dışı olur.
Bunun yanında vurucu sağlam bir vuruş yaptı ve topu dış sahada yakalanması zor bir bölgeye yolladı ise koşucu pozisyonuna geçen vurucu koşu gücüne bağlı olarak hızlı mantık yürütür ve topun geliş süresine bağlı olarak tüm kaleleri geçebilir yada tehlike sezdiği anda her hangibi bir kalede kalarak bekleyebilir.
Kalede kalan vurucu yerine oyuna yeni vurucu girerek aynı işlemler tekrarlanır.
MAÇ SÜRESİ
Beyzbol maçları toplam 9 periyot (ınning) halinde oynanır. Maça her zaman misafir takım atak takım olarak başlar. Bir periyotta her takım bir kere defans bir kere hücum oynarlar. Bir periyodun tamamlanabilmesi için 2 takımında atak hakları sırasın da 3 kez out olması gerekir. Bu Şekilde toplam 9 periyot oynanır. 9 periyot sonunda eğer beraberlik söz konusu ise maç uzar. Maçın uzaması berberlik bozulana kadar periyotlar halinde devam eder. Ev sahibi takım eğer maçın 9. periyodunda hücum hakkına sahip ve önde ise, isterse hücum hakkını kullanmadan maçı bitirebilir ve maçı kazanmış sayılır.
Genel olarak özetler isek;
Beyzbol defans ağırlık bir oyundur. 9 kişiyle oynanır. Oyun genel anlamda atıcı ve vurucu arasında geçer. Vurucu 3 kez topu ıskalarsa oyun dışı kalır ve atıcı 3 oyuncuyu oyun dışına yollarsa bu sefer roller değişir ve atak yapan takım defans, defans yapan takım da atak pozisyonu alır. Oyun aynı şekilde devam eder. Atak yapan takımın sayı kazanması için vurucunun atıcının attığı topa vurması ve sırayla kaleleri ele geçirip home base’ye ulaşması gerekmektedir. Kaleleri kaparken de kalelere toptan önce ulaşması gerekir. Aksi takdirde oyun dışı kalır.
Hazırlayan: Erhan Saka – Güngör Doğanay